Når Skoda benytter de fælles
platforme i VW-gruppen, er der efterhånden tradition
for, at bilerne er lidt større end dem, som VW eller
for den sags skyld søstermærkerne fra SEAT og Audi
bygger. Skoda Kamiq er ingen undtagelse. Den ellers
helt nye Skoda-model er fx ikke mindre end 13 cm
længere end søsterbilen, VW T-Cross.
Skoda har også baseret den
lavere Scala model på samme platform (læs
vores prøvekørsel af Skoda Scala hér >>>), den
såkaldte MQBA0, hvilket dels fortæller noget om hvor
fleksibel eller måske snarere ikke-begrænsende
platformen er, dels anskueliggør, at en platform
altså ikke nødvendigvis er en definition af en bils
fysiske platform. Derfor falder bilerne også ret
forskelligt ud.
Mange forskelle
Men alt det kan jo dybest set
være ligegyldigt for brugeren/ejeren, for det man
får, er velkørende biler, fornuftigt skruet sammen,
om end netop det med køreegenskaberne gør en ligeså
stor forskel som bilernes udsende. En Skoda Kamiq
ligner en Scala, men det er svært visuelt at få øje
på fællesskabet med fx VW T-Cross og SEAT Arona.
Det man får, kalder Skoda
selv en SUV. Vi vil snarere betegne Kamiq som en
crossover, for selvom den har en frihøjde, lettere
forøget til 17 cm, findes den ikke med firehjulstræk
(endnu, selvom det siges, at den måske på et
tidspunkt får elkraft på baghjulene), og højden er
da også kun 1,53 meter, så man sidder ikke højt som
i en regulær SUV.
Spændstig affjedring
Til gengæld kører bilen
bedre. Affjedringen er overraskende spændstig og
vejgrebet udmærket, om end vi måtte ”snyde” og køre
med testbilen midt om natten, for at asfalt og luft
var tilstrækkelig kølig til at yde vinterdækkene den
rette retfærdighed (dagtemperaturerne var nemlig
14-15 grader i testperioden, men noget køligere om
natten). Alligevel oplevede man en udmærket
affjedringskomfort og i kombination med et lavt
støjniveau, leverede Kamiq en behagelig
køreoplevelse.
Køredynamik er dog et
sekundært begreb i den prøvekørte Kamiq. Den
kompakte 1-liters 115-hestes TSI motor gør dog i
samspil med 7-trins DSG gearet sit til at kompensere
derfor. Det kan direkte aflæses på
accelerationstiderne: 0-100 km/t på 10 sekunder. Og
topfarten er 193 km/t – vi holdt os dog til de 130
km/t, som det danske motorvejsnet tillader.
Rummelig
Både kabinen og
bagagekapaciteten i Kamiq nyder godt af den større
længde, sammenlignet med førnævnte T-Cross. Det ses
ikke umiddelbart af specifikationerne, men det
hænger sammen med, at bagsædet i Kamiq ikke kan
justeres i længderetningen. Så de officielle 400
liter bagageplads er altså opnået, uden at
benpladsen tages fra bagsædepassagererne. 1,4
kubikmeter er den samlede bagagekapacitet – det er
ret godt.
Skoda Kamiq byder på mange
sjove Skoda finesser som fx paraply i førerdøren og
isskraber indvendigt i tankdækslet. Og
bagagerumslyset er indbygget i en opladelig
lommelygte, som kan tages ud af rummet og benyttes
andre steder. Desuden er der mange
fralægningspladser i kabinen, hvor interiørdesignet
dog er en tro kopi af det, man finder i Scala.
Udstyrslisten
Advance udstyrslisten
inkluderer bl.a. 16” alufælge, aircondition,
fartpilot, sædevarme og opvarmede sprinklerdyser. Og
meget kan tilkøbes, hvilket naturligvis fordyrer
Kamiq’en, der i sin grundform er prissat til små
200.000 kroner og som med Advance-udstyr, den lidt
kraftigere benzinmotor og automatgearet er forøget
til små 250.000 kroner.
Testbilen var bl.a. udrustet
med navigation, adaptiv fartpilot, elektrisk
bagklap, Fuld LED forlys og p-sensorer foran. I alt
var der sat for i nabolaget af 50.000 kroner
ekstraudstyr på bilen, så er prisen kommet godt
deropad, men så er man også godt kørende.
|